مجلس با اعمال تغییراتی لایحه بودجه 97 را تصویب کرد

در نشست دیروز مجلس شورای اسلامی 243نماینده با امضای بیانیه‌ای از برگزاری موفقیت‌آمیز رزمایش محمد رسول‌الله ارتش جمهوری اسلامی ایران قدردانی کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «امروز ملت ایران قدرشناس زحمت‌های فرزندان خود در نیروهای مسلح هستند و توفیق فرزندان خود را در ارتش جمهوری اسلامی ایران در فراهم نمودن امنیت مرزهای گسترده میهن عزیز زمینه‌ساز پیشرفت جامعه، وفاق، عدالت، سرافرازی و عزت دنیا و آخرت می‌دانند.»
تصویب کلیات بودجه97
مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز (چهارشنبه 11 بهمن) کلیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور را تصویب کرد. نمایندگان با 182 رأی موافق، 73 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 262 نماینده حاضر در مجلس به کلیات این لایحه رأی دادند.
این رای موافق، پس از مخالفت روز یکشنبه وکلای ملت با کلیات لایحه صورت پذیرفت. نمایندگان در جلسه آینده (شنبه 14 بهمن) به بررسی جزئیات لایحه بودجه خواهند پرداخت.


تغییرات بودجه
در جریان بررسی مجدد لایحه بودجه 97 در جلسه علنی روز گذشته مجلس، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس گزارشی از مصوبات جدید این کمیسیون ارائه داد و مشخص شد این کمیسیون در قالب اصلاح تبصره 14 این لایحه، مجوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی و همچنین تداوم پرداخت یارانه نقدی به عموم مردم در سال آینده را به دولت دوازدهم داده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس ضمن اشاره به افزایش بودجه تخصیص یافته برای پرداخت یارانه نقدی از 23 هزار میلیارد تومان به 30 هزار میلیارد تومان و در نتیجه، افزایش 10 تا 12 میلیون نفری تعداد یارانه‌بگیران در قالب تبصره 14 لایحه بودجه سال آینده گفت: «حتی کمیسیون تلفیق این اختیار را به دولت داده است که تا 41 هزار میلیارد تومان هم بتواند در این زمینه مانور دهد». همچنین یوسف‌نژاد با اشاره به مخالفت کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷ گفت: «کمیسیون تلفیق این افزایش را به صلاح نمی‌داند اما دولت همانطور که در سه سال گذشته اختیار داشته است سال آینده نیز اختیار دارد قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد».
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در حالی این اظهارات را بیان کرد که در مصاحبه با رسانه‌ها در روزهای اخیر، هیچ اشاره‌ای به مصوبات مهم مذکور نکرده بود و صرفا خبر از موافقت کمیسیون تلفیق با افزایش بودجه تخصیص یافته برای پرداخت یارانه نقدی به 30 هزار میلیارد تومان و مخالفت این کمیسیون با افزایش قیمت حامل‌های انرژی داده بود.
مصوبات مورد اشاره علی اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس درباره وضعیت یارانه نقدی مردم و قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده، در قالب زیرنویس جدول الحاقی به تبصره 14 این لایحه توسط این کمیسیون آمده است. در زیرنویس جدول مذکور که وضعیت دریافتی‌ها (منابع) و پرداختی‌ها (مصارف) ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال 97 در آن به صورت شفاف بیان شده، این عبارت آمده است: «افزایش منابع و مصارف این جدول از محل ردیف‌ها و جداول این قانون مجاز است. افزایش سقف پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها تا سقف چهارصد و ده هزار میلیارد ریال از محل افزایش منابع این جدول امکانپذیر است».
براساس این مصوبه، کمیسیون تلفیق مجلس هم مجوز پرداخت 41 هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی به مردم را به دولت داده که به معنای تداوم پرداخت یارانه نقدی به عموم مردم (همان حدود 76 میلیون نفری که فعلا یارانه می‌گیرند)  است و هم اجازه افزایش 11 هزار میلیارد تومانی بودجه اختصاص یافته به یارانه نقدی از محل افزایش منابع این جدول یعنی افزایش درآمدهای ناشی از فروش داخلی و صادرات فرآورده‌های نفتی و برق و همچنین فروش داخلی گاز طبیعی و آب را به دولت داده است. در نتیجه، این کمیسیون مجوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی و آب در سال آینده با هدف کسب درآمد حداکثر 11 هزار میلیارد تومانی بابت تامین یارانه نقدی را به دولت داده است.
یکی دیگر از تغییرات بودجه به آموزش و پرورش اختصاص دارد. اعضای کمیسیون تلفیق، با تغییر در نحوه اعتبارات وزارت آموزش و پرورش موافقت کردند و به ملی شدن اعتبارات این وزارتخانه رای مثبت دادند. پیش از این کمیسیون تلفیق طی مصوبه‌ای اعتبارات این وزارتخانه را استانی کرده بود؛ موضوعی که به باور برخی نمایندگان با عدالت مغایرت داشت. قاسم احمدی‌لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یکی از مهم‌ترین علت‌های مخالفت نمایندگان با کلیات لایحه بودجه سال آینده را استانی شدن بودجه آموزش و پرورش دانست.
نماینده آباده در سخنان دیروزش در صحن مجلس در رابطه با بودجه مربوط به بخش آموزش و پرورش عنوان کرد: بودجه این بخش از 42 هزار میلیارد تومان به 47 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که این خواسته نمایندگان بود. همچنین در بودجه بازنشستگان هزار میلیارد تومان اضافه‌تر از آنچه که دولت پیش‌بینی کرده بود برای این بخش تعیین شد همچنین وام ازدواج به 15 میلیون تومان افزایش یافت.
در تغییری دیگر، کمیسیون تلفیق طی ‌بندی، دولت را مکلف کرد با اجرای سیاست‌های اصل۴۴  قانون اساسی، بدهی‌های خود به تامین اجتماعی را که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است، در موارد ذی‌ربط پرداخت کند.
بر‌اساس آنچه سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در روزهای قبل گفته بود، اعضای این کمیسیون با موضوع اجرای مطالعات انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی مخالفت کرده و ردیف بودجه‌ای مربوط به آن را از لایحه بودجه ۹۷، حذف کردند.
جواز برداشت از حساب ذخیره ارزی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در جریان بررسی ماده واحده لایحه بودجه سال 97 کشور بندهای ب و ج تبصره یک لایحه را مصوب کردند.
براساس مصوبه نمایندگان در بند ب سقف منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز مندرج در ردیف 210101 جدول شماره 5 این قانون معادل 956 هزار و 314 میلیارد و 403 میلیون ریال و منابع مربوط به سه درصد صادرات نفت خام و میعانات گازی برای مناطق و شهرستان‌های نفت‌خیز، گازی و کمتر توسعه یافته تعیین می‌‌شود.
همچنین براساس بند ج که به تصویب مجلس رسید چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 97 کمتر از یک میلیون و 7 هزار و 114 میلیارد و 403 میلیون ریال شود به دولت اجازه داده می‌شود از محل 50 درصد منابع حساب ذخیره ارزی به استثنای سهم 50 درصد صندوق توسعه ملی برای تامین مابه‌التفاوت حاصل شده اقدام کنند.
تعجب مرحوم هاشمی!
سیده فاطمه ذوالقدر نماینده  لیست امید در موافقت با کلیات لایحه بودجه 97 بارزترین ویژگی آن را عملیاتی بودن و استفاده از مشارکت بخش خصوصی برای رهایی از اقتصاد دولتی خواند و گفت: انتشار اوراق مشارکت و قرضه یعنی بدهی دولت در اصلاحات صورت گرفته 38 هزار و 500 میلیارد تومان کاهش یافت.
وی نیاز امروز کشور را عملکرد فراملی خواند و با تاکید بر سیاسی نشدن بررسی بودجه، ‌گفت: شأن نمایندگی مجلس بالاتر از آن است که کشور را با رد دوباره کلیات بودجه بلاتکلیف بگذاریم و اگر امروز آیت‌الله هاشمی در قید حیات بود از این عملکرد مجلس در رد کلیات بودجه متعجب می‌شد!
این نماینده مجلس از نمایندگان خواست در رای خود به کلیات بودجه وضعیت کشور را در نظر داشته و با موافقت با آن به ثبات و آرامش کشور کمک کنند.
هزینه‌های وزارت نفت
هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور در صحن علنی مجلس و در مخالفت با کلیات این لایحه، اظهار داشت: اساس بودجه‌ریزی عملیاتی مبتنی بر حسابداری بهای تمام شده است که ما باید آن را مبتنی بر استانداردها استخراج کنیم که این موارد در لایحه بودجه سال ۹۷ قابل ملاحظه نیست.
نماینده مردم اسفراین در مجلس همچنین تصریح کرد: البته ما تلاش‌هایی در کمیسیون تلفیق داشتیم، مثلاً کاهش 30 درصدی اوراق مشارکت و یا افزایش 10 هزار میلیارد هدفمندی یارانه‌ها که در نتیجه آن اگر این قانون به درستی اجرا شود، باز هم 20 میلیون نفر باید برای دریافت یارانه حذف شوند.
وی بر همین اساس اضافه کرد: درباره بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد باید بگوییم ما هم‌اکنون بودجه را با همه پیوست‌ها تدوین می‌کنیم که یکی از اصلاحات ساختاری که در بودجه سال 97 توسط دولت انجام شده بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد از اصلاحات ساختاری است.
قوامی همچنین یادآور شد: درباره بودجه شرکت‌های دولتی هم باید گفت ما در پیوست‌های دیگری که امروز تصویب می‌کنیم، یکی از مهمترین آن مربوط به شرکت ملی نفت است که 300 هزار میلیارد تومان درآمد و هزینه در این بخش داریم که آن را تصویب می‌کنیم، حال سؤال است، آیا این بودجه شرکت نفت را ما توانستیم رسیدگی و بررسی کنیم؟ که در جواب باید بگوییم خیر، لذا اگر مشکلاتی مانند گزارش تلفیق بودجه پیش آمد، باید حتماً نگاهی به بودجه سال قبل از آن داشته باشیم.
وزارتخانه‌ای که
 درآمد کشور را می‌بلعد
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر در جلسه علنی دیروز در مخالفت با کلیات بودجه سال 97 گفت: یکی از ایرادات وارده به لایحه بودجه 97 مغایرت آن با اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
این نماینده در ادامه گفت: آیا جز این است که افزایش تولید داخلی و کاهش صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری کشور عدم وابستگی به نفت و کاهش خام فروشی الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است. صادرات 2/5 میلیون بشکه نفت خام چه توجیهی دارد.
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نگوییم که اگر نفت نفروشیم چه کنیم؟ چرا باید نفت خام بفروشیم و بنزین وارد کنیم در حالی که پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس با پیشرفت 95 درصدی با ظرفیت تولید 36 میلیون لیتر بنزین در روز فاز یک و دو آن صرفا به خاطر نیاز به 300 میلیون یورو معطل مانده است، چرا این پالایشگاه تکمیل نمی‌شود تا نه تنها از واردات بنزین بی‌نیاز باشیم بلکه به صادرکننده بنزین تبدیل شویم و از ارزش افزوده نفت خام منابع حاصل شود.
حاجی‌دلیگانی اظهار داشت: تا زمانی که سهم 14/5 درصدی شرکت ملی نفت از صادرات نفت و میعانات گازی جزء لاینفک بودجه باشد و آن را نعوذبالله وحی منزل بدانیم هیچ تلاشی برای خودکفایی در تولید داخلی رخ نمی‌دهد و گلوگاه‌های فساد بازتر در اختیار افراد معلوم‌‌الحال است.